10 zasad kształtowania zachowań u psów.
Czym jest ów
kształtowanie zachowań? Jak skutecznie nauczyć psa trudnych sztuczek? Postaram się wam przedstawić ten ciekawy proces, który gra
ważną rolę w szkoleniu psów. Jazda na
deskorolce, taniec kurczaków czy turlanie się psów jest dobrym przykładem
kształtowania, które jest niczym innym niżeli stopniowym przyuczaniem zwierząt
i ludzi do pewnych czynności. Pracując na zasadach tej metody jesteśmy w stanie nauczyć psa naprawdę
wielu skomplikowanych rzeczy na przykład wskakiwania nam na plecy, skakania przez obręcz ale też zwykłej sekwencji prostszych
ćwiczeń. Należy jedynie wykazać się uporem w dążeniu do celu i nie zrażać niepowodzeniami. Przedstawiam wam 10 zasad kształtowania według Karen Pryor,
bez których takie szkolenie nie może istnieć!
1.Kryteria
należy podnosić stopniowo, aby dać obiektowi szansę na wzmocnienie – otóż zbyt
szybkie podniesienie wymogów może spowodować załamanie się pożądanego
zachowania. Aby tego uniknąć należy podnosić kryteria w równym tempie i w
takich odstępach, by pies mógł je spełniać bez większych trudności. Czyli jak
zwykle moja ulubiona mantra powraca -> metoda małych kroków kluczem do sukcesu!
2.Należy
uczyć pojedynczych elementów zachowań po kolei; nie wolno prowadzić
kształtowania jednocześnie według dwóch kryteriów – oznacza to po prostu przejście
do następnego etapu natychmiast gdy poprzednie zostanie wykonane obiecująco.
Trener nie jest w stanie przekazać dwóch informacji za pomocą pojedynczego
wzmocnienia dlatego też należy pracować nad jednym kryterium.
3.Podczas
kształtowania, dodanie lub podniesienie kryterium winno być poprzedzone
umieszczeniem aktualnego poziomu reakcji w zmiennym schemacie wzmocnienia. Co
to znaczy w praktyce? Oznacza to procedurę zmienną wzmocnienia czyli dane
zachowanie czasami wzmacniamy, a czasem nie. W procesie kształtowania
najważniejsze jest wzmacnianie wybiórcze danych reakcji, które ma na celu stopniową
poprawę zachowania. Opuszczając co jakiś czas nagradzanie psa jesteśmy w stanie
wyegzekwować silniejsze reakcje. Jeśli nauczysz psa, że za każdym razem dostaje
smakołyk to co w przypadku gdy ci ich zabraknie na spacerze? Gdy już pupil
opanował jakąś czynność lepiej wzmacniać mu to co któryś raz aby nauczył się,
że nagrody czasem nie występują – w przeciwnym
razie nastąpić może niechęć lub osłabienie już wyuczonych trików, gdy pies nie
spodziewa się każdorazowo nagrody będzie chętniej z tobą współpracował i
skupiał się bardziej na zadaniu.
4.Podczas
wprowadzania nowego kryterium lub aspektu zachowania należy na pewien czas
zawiesić poprzednie kryteria. Jeśli chcesz nauczyć psa aby po warowaniu zaczął
się czołgać na przykład w parku, gdy do tej pory uczyliście się jedynie w domu,
daj mu czas aby zasymilował się w nowych warunkach i nie złość się bez
potrzeby.
5.Nie wolno
dać się obiektowi wyprzedzić. Proces kształtowania należy po prostu tak
zaplanować, aby uniknąć zniechęcenia zwierzaka i w razie nagłych postępów w
nauce wiedzieć jakie zachowania należy wzmacniać w dalszej kolejności, by nie nastąpił
moment zawieszenia w próżni.
6.Nie
powinno się w trakcie procesu zmieniać trenerów. Ów zmiany wpływają negatywnie
na postępy w nauce. Nie znaczy to, iż jeden pies może być trenowany tylko przez
jednego nauczyciela, należy zachować jedynie warunek, że uczą psa innych
czynności. Jedynym odstępstwem od tej reguły jest brak efektów szkolenia, gdyż
jeżeli niczego się nie uczymy – zmieniając trenera nic nie tracimy…
7.Jeżeli
zauważamy, że któraś z procedur nie przynosi efektów, warto zastanowić się nad
zastosowaniem innej. Nie warto upierać się przy jednej metodzie nauki nawet
pomimo tego, że jest popularna i często głoszona w mediach. Każda żywa istota
ma inne potrzeby i jeśli coś nie skutkuje przestańmy sztywno myśleć i
zastanówmy się nad zmianą kierunku.
8.Nie należy
przerywać sesji treningowej bez wyraźnego powodu; jest to forma kary! Gdy pies
rozpoczyna współpracę z instruktorem i prezentuje dane zachowanie, by zasłużyć
na nagrodę zawiązuje z nim pewnego rodzaju umowę, a gdy ten nagle na przykład
zaczyna rozmawiać przez telefon – umowa zostaje zerwana, czego pies nie rozumie
i dochodzi do ukarania go za dobre zachowanie, ponieważ spodziewał się czegoś
pożądanego np. smakołyka.
9.Jeżeli
jakość danego zachowania pogarsza się, należy ponownie przeanalizować
zastosowane do jego kształtowania metody. Czasami bywa tak, że dana czynność
zanika lub traci na jakości. Dlaczego tak się dzieje? To nie istotne, ważne jest
byśmy potrafili takiemu zachowaniu zaradzić. Nie wolno rzecz jasna niczego
wymuszać na siłę, lecz należy powtórnie zastosować tę samą procedurę kształtowania
ale tym razem przejść przez jej poszczególne etapy bardzo szybko, stosując wzmocnienia
jedno lub dwukrotne w nowych
okolicznościach na każdym poziomie.
10.Sesję
należy kończyć wtedy, gdy obiekt czyni postępy. Kontynuacja winna następować
wtedy gdy pies osiągnie założone z góry wymagania. Zapamiętujemy najlepiej przecież
to co zostało wyuczone jako ostatnie! Dlatego tak ważne jest by skończy sesję w
odpowiednim czasie kiedy pies osiąga dobre efekty.
Kształtowanie nie jest takie trudne jakby mogło się wydawać, sami na co dzień macie z nim do czynienia wielokrotnie, bo czymże jest między innymi chodzenie, używanie sztućców czy też taniec?
Sami zobaczcie jak wiele zadziwiających sztuczek można nauczyć swojego psiego przyjaciela.
Szczególnie zainteresowanym tym tematem polecam książkę Karen Pryor "Najpierw wytresuj kurczaka", która była dla mnie źródłem tego artykułu.
Niestety filmik się nie otwiera
OdpowiedzUsuńSprawdzałam na kilku wyszukiwarkach i działał więc nie wiem co mogło się stać.... Podaję zatem link https://www.youtube.com/watch?v=WK6MkxA0isw
Usuń