5 sposobów na poprawę twojej relacji z psem!



Wiele lat temu gdy jeszcze nie zajmowałam się psami profesjonalnie zawsze szukałam sposobu na to aby żyło nam się lepiej. Wiedziałam, że dobra relacja pies-człowiek to coś co pozwoli nam na szczęśliwe życie. Do dziś nie potrafię zrozumieć skąd wzięła się u mnie bezgraniczna miłość do zwierząt, szczególnie do psów, ale to właśnie one zawsze wyzwalały we mnie niesamowite emocje, a obcowanie z nimi to była, jest i będzie dla mnie radość nie do opisania, którą ciężko by było zastąpić czymkolwiek innym. Pomimo braku profesjonalnej wiedzy nawet mój pierwszy pies był rezolutnym i posłusznym stworzeniem, a z biegiem lat zgłębiałam wiedzę na temat tego wspaniałego gatunku po to by ciągle zdobywać nowe wiadomości, a popełniając błędy uczyłam się co jest dobre a co złe dla moich psów i tak jest do dziś. Nigdy nie uważałam się za osobę wszechwiedzącą w tym temacie, ale ze względu na to, iż swoją przygodę z psami rozpoczęłam można powiedzieć w wieku 7 lat z własnym pupilem, stopniowo poszerzając swoje doświadczenie z innymi, które obecnie pozwala mi doradzać ludziom w temacie psiej materii i moi uważni słuchacze, którzy konsekwentnie realizują moje rady osiągają naprawdę dobre efekty ale jest to proces długofalowy. Czytelnicy, których mam zaszczyt gościć na moim blogu oraz Ci, którzy do mnie piszą, których szczerze pozdrawiam także potrafią wdrożyć w życie moje sugestie pomimo tego, iż jest to tylko lekcja pisana to w dodatku osiągać postępy! Dlatego kontynuuję swoje posty (choć ostatnio dość rzadko) w nadziei na to, że być może i tobie pomogą w osiąganiu dobrej relacji z psem. Dziś więc przedstawiam kilka sposobów na to aby poprawić wasze stosunki z psami w kilku krótkich podpunktach:






1.Umieść swój związek z psem na pierwszym miejscu! Psy podobnie jak ludzie to zwierzęta bardzo społeczne i relacje z innymi mają ogromną moc. Zarówno pozytywne jak i negatywne doświadczenia wpływają na psa bardzo silnie co widać np. podczas zwykłego spaceru, gdy wszystko gra pies synchronizuje się z tobą, gdy zaś coś jest nie tak - ciągnie i się nie słucha. Wiadomo, że to człowiek stoi na końcu smyczy i powinien być przewodnikiem ale to nie znaczy, żebyś stał się dyktatorem, który stale nakazuje kierunek i intensywność marszu. Pozwól psy czasem decydować, niech to on będzie dla ciebie numerem jeden!

2.Staraj się zrozumieć swojego psa. W każdym zdrowym związku empatia jest obowiązkowa. Skoro nasze psy poświęcają tyle uwagi aby zrozumieć ludzkie nawyki, nastroje czy preferencje chyba Ty też możesz odpłacić mu tym samym? Przecież sam zdecydowałeś się na psa, nikt cię do tego nie zmuszał dlatego polecam wgłębić się w psią psychikę, zobaczyć jak cudowne są te zwierzęta,a na pewno nie pożałujecie. Podziwiajcie ich zmysły, zobaczcie co je motywuje do pracy, co lubią robić, co lubią jeść, a z pewnością zbudujecie lepsze relacje.

3.Spójrz na psa oczyma miłości. Twoje podejście determinuje reakcję na rzeczy, które się dzieją. Jeżeli sądzisz, że twój pies rzuca się na inne tylko dlatego, że jest agresywny to się mylisz, pomyśl inaczej - może wyczuł twój stres i po prostu postanowił cię bronić. Drugą przykładową sytuacją może być to, gdy niszczy w domu podczas twojej absencji tylko z zemsty na tobie - jeśli tak to postrzegasz, mylisz się, powinieneś spojrzeć na niego z większą dozą miłości i postarać się wybaczyć mu pewne złe rzeczy. Może dzieje się tak bo szuka rozpaczliwie sposobu na rozładowanie nagromadzonych negatywnych emocji związanych z twoją nieobecnością gdyż po prostu jest za bardzo z tobą związany. Ludzie często myślą, że "zagłaskanie" i antropomorfizacja psa są dobre, niestety zbytnie przywiązanie do właściciela także skutkuje wieloma problemami behawioralnymi. Takie psy często stają się bezradne w obliczu wyzwań jakie stawia im los, a tak być nie może, dlatego patrzcie na swoje psy oczyma miłości, starajcie się wybaczać częściej niż karać ale nie popadajcie w skrajności! 

4.Pomóż psu nauczyć się ufać tobie. Nie muszę chyba zbytnio wyjaśniać tego punktu, powiem krótko ZAUFANIE to podstawa każdej prawidłowej relacji pies-człowiek. Psy, które ufają swoim właścicielom stanowczo rzadziej reagują agresywnie czy też lękowo. Jeśli pies doprasza się twojej uwagi, zwróć ją na niego, nie zostawiaj go samego z problemem, wesprzyj, w przeciwnym razie przestanie ci ufać co przełoży się na inne płaszczyzny współpracy i nie wykonacie nawet prostego ćwiczenia.

5.Przestań ciągle szkolić swojego psa. Tak wiem jak to brzmi tym bardziej gdy czytasz to na blogu instruktora szkolenia psów :) ale uwierzcie mi ciągłe ćwiczenie też nie jest dobre. Moi klienci często dziwią się, że zalecam mniej ćwiczeń bo właśnie tego oczekiwali, w zamian za to polecam skupić się na czymś innym np. na relacji jaka łączy ich z psami. Zajrzeć wgłąb psiego umysłu i zrozumieć pewne zachowania. Wiadomo, że tylko szkolenie pozytywne da pozytywne rezultaty ale ciągłe męczenie psa komendami naprawdę nie zda egzaminu. Komendy są potrzebne ale nie mogą przytłoczyć wam wspólnego życia. Kontroluj więc psa głównie w tych aspektach, które naprawdę mogą mu pomóc np. unikać niebezpiecznych sytuacji, zaś inne różne sztuczki odstaw na boczny tor i zastosuj je tylko wtedy kiedy pies wykaże chęć na naukę.

Życie ze szczęśliwym psem to coś niezastąpionego. Z pewnością żadne kary i przemoc nie pomogą w budowaniu prawidłowej relacji. Tak jak w każdym związku kluczem do sukcesu jest po prostu miłość tak i tutaj musisz po prostu wdrożyć ją w życie.


Pamiętajcie All you need is love! 






Komentarze

Popularne posty